ΕΩΛΑ ΑΪ-ΣΥΜΙΩΤΙΚΑ 2011

ΕΩΛΑ ΑΪ-ΣΥΜΙΩΤΙΚΑ 2011

Η ΜΠΑΛΑΝΤΑ ΤΗΣ ΑΥΡΑΣ

.

Στον Άϊ-Συμιό τον πλάτανο

δεν μπόρεσα να πάω,

όμως τσουμπλέκι δυο αμκιές

κατάφερα να φάω.

.

Ας είν’ καλά ο ξάδερφος

των «μέσα» και των «έξω»

 που ήνεγκεν εδέσματα

σε μας τους …παραέξω.

.

Σάββατο βράδυ, το λοιπόν,

πριν την Πεντηκοστή,

μια απορία έκατσε

στο νου μου …ιππαστί:

.

…η σκηνοθέτης τ’ Άϊ-Συμιού,

η εγνωσμένη Αύρα,

θα πνεύσει πάλιν προς ημάς

ή τράβηξε προς …Λαύρα;

.

Πενταετίες συναπτές,

θαρρώ πως πάνε τρείς,

που ζουμ και φόκους έκανε

στον επί …κεφαλής.

.

Γνωρίζοντας τι «τράβηξε»

από το πανηγύρι,

στο «φιλμ» της τίτλο θα ’βαζα:

«Της Άρτας το Γιοφύρι»!

.

Θυμάμαι ότι είχαμε

ακόμα τη δραχμή,

όταν η Αύρα άρχισε

να βιντεοσκοπεί.

.

Δεν είχε καν το …«μάστερ» του

τελειώσει ο Λαλής

κι ήταν νωπό στη μνήμη μου,

βαβαί …τ’ οτομοτρίς.

.

Η Αύρα με την φίλη της,

Γκόλντγουιν ή Μάγερ»)

ξεκίναγαν το γύρισμα

απ’ την πλατεία Μάγερ.

.

Μετά σε πλάνο έδειχναν

τον Κωσταντάρα …ζουμ

που έβγαζε περήφανος

τα χέλια απ’ το γκιγούμ.

.

«Είναι αυτά που φαίνονται

κάτω απ’ τα καλτσόν;»

η ηχολήπτης ρώταγε

με μέγα …θαυμασμόν.

.

«Να μη μπιρδεύ’ς, μανούλα μου,

τ’ς καβάτσες με …μυξνάρια!

Αυτά θα μπουν στα κάρβουνα

να φαν τα παλληκάρια»

.

Θυμάμαι και τον ξάδερφο,

τον θρύλο Νάκη – Πλούμα,

να δείχνει τα τσαρούχια του

με χορηγό την …PUMA!

.

Ο δε Φελλίνι μειδιών

(φτυστός ο …Μαστρογιάννι»)

εχόρευε αλύγιστος

ωσάν καλαμοκάνι.

.

Ακόμα και το σίριαλ

«Τόλμη και Γοητεία»

χρειάστηκε λιγότερα

χιλιόμετρα ταινία!

.

Στο τέλος δεν ευτύχησα

να ιδώ ντοκιμαντέρ

αν κι «αϊσυμιοί» γραφτήκανε

δεκάδες στο κοντέρ!

.

Μη λάχει και νομίσετε

ότι καημός με καίει,

μα να που ο Αγγελόπουλος

απ’ το μαράζι κλαίει!

«Εδώ να μου τη φέρετε…

με έχει …ξεφτιλίσει,

με τέτοιο τέμπο αραχτό

το σπίτι θα μου κλείσει!»

.

Στον Θόδωρο ο «Θίασος»

επήρε τρία χρόνια˙

της Αύρας τα γυρίσματα

προβλέπονται …αιώνια!

.

 

ΚΛΑΚΕΤΑ ΚΑΙ ΠΑΜΕ!

Και ω, του θαύματος! Η Αύρα – σταθερά αξία της τέχνης και του πανηγυριού – ήταν εκεί, με το …μονομελές συνεργείο της επί πόδας και …τριπόδας, να «τραβάει» ξανά και ξανά! Η παρέα στα όπα της, «τραβάτε» με κι ας κλαίω, που λένε και οι αγαπημένοι του φακού και των φλας. Απάντηση στην εύλογη απορία μου «ποιο είναι εκείνο το στοιχείο του πανηγυριού που δεν αποτύπωσε ακόμη η σκηνοθέτις, μετά από μία δεκαετία γυρισμάτων» η απάντηση εδόθη από το εγγύς περιβάλλον της σκηνοθέτιδος: τώρα γυρίζει το πανηγύρι από άλλη …οπτική γωνία! Φτου κι απ’ την αρχή!

Μετά από τόσα χρόνια μπορούμε να εικάσουμε ότι η προηγούμενη οπτική γωνία θα ήταν … «γωνία Παπάνα»! Επειδή προβλέπεται τουλάχιστον άλλη μια δεκαετία, η οποία δυστυχώς θα συμβαδίσει με την περίοδο του “βραχυπρόθεσμου” (αλλά και του ”μακροπρόθεσμου” που θα το διαθεχθεί) και τα οικονομικά θα είναι ιδιαιτέρως, προτείνω την ένταξη της Αύρας και του συνεργείου της στο σύστημα …ρεφενέ της παρέας του καπετάν Θωμά. Εκτός και αν το ρεφενέ αυτό το επωμισθούν εκείνα τα παλληκάρια που αρέσκονται στον φακό, δίκην Μητσάρα, ανεξαρτήτως του ευειδούς, του δυσειδούς και του ευήθους της παρουσίας τους.

Όμως, έγκυροι εξωπαγουρικοί (ήτοι εξωθεσμικοί) κινηματογραφικοί αναλυτές σχολιάζοντας την έναρξη της νέας αυρο-αϊσυμιώτικης κινηματογραφικής Οδύσσειας, εντοπίζουν τους εξής παράγοντες που επηρέασαν τους παραγωγούς στην ακύρωση της πρώτης περιόδου γυρισμάτων:

  • Η συνύπαρξη του Ευειδούς με τον Προεστό και τον Ριτζ στο ίδιο πλάνο της επικής αυτής ταινίας δημιουργούσε πλεονάζον φορτίο …αρχαιοελληνικού κάλλους, με αποτέλεσμα το ετεροβαρές των επί μέρους σκηνών και την απόσπαση της προσοχής από τα τελετουργικά δρώμενα. Με την αποχώρηση των δύο πρώτων το βάρος της γκλαμουριάς θα πέσει στον Ριτζ, αλλά με τον Λαλή παρ’ αυτώ προσδοκάται σημαντική άμβλυνση του θάμβους.
  • Η επανειλημμένη εμφάνιση σε όλες ανεξαρτήτως τις σκηνές, από το 2003 και εντεύθυν, ενός περίεργου αϊσυμιώτη που βγαίνοντας επιδεικτικά έμπροσθεν όλων και πλησιάζοντας – σχεδόν απειλητικά – προς την κάμερα, φώναζε (μεταξύ πολλών «οπ» και «απ») με στεντόρια φωνή και κορυβαντιώδη τρόπο  «να ζήσει το Μεσολόγγι», ενώ με τα υψωμένα και παλλόμενα ψιλά χέρια του κράδαινε ένα μπουκάλι «ΟΥΖΟ 12» (στο δεξί) και ένα καπάκι από ουίσκι «GRANTS» (στο αριστερό). Αυτή η εμβόλιμη, επίμονη και εξώφθαλμη παρουσία θεωρήθηκε ως άμεση διαφήμιση για τα δύο προαναφερθέντα αλκοολούχα ποτά και ως έμμεση για γνωστή κρατική εταιρεία τζόγου (οπ + απ). Αφαιρώντας αυτές τις σκηνές στο μοντάζ, εκείνο που απόμενε ως υλικό μιας επταετίας γυρισμάτων ήταν ο Κωσταντάρας με τα χέλια και ο Ριτζ με το πούρο!
  • Παραδόξως, όλες οι σκηνές όπου εμφανιζόταν ο Φανός, ήταν …υπερφωτισμένες. Σύμφωνα με δηλώσεις του ιδίου, γνωστού βαρόνου των μίντια, η εξήγηση πρέπει να αναζητηθεί αλλού μιας και αυτός, ως είπε, δεν είναι ούτε …φανός θυέλλης, ούτε καν …φανοστάτης. Ίσως, ένεκα της εμμονής του στο ερυθρόν χρώμα, θα μπορούσε να εκληφθεί σαν φανός …ανοχής, όπερ όμως αποκλείεται de facto λόγω της πληθώρα των …αντικυβερνητικών του θέσεων. Ούτω ο υπερφωτισμός απεδόθη στα υπέρλαμπρα άστρα του εν τραπέζαις αϊσυμιώτικου περιβάλλοντός του, ήτοι ενός πεφωτισμένου συνδικαλιστού, ενός λάμποντος οφθαλμιάτρου και ενός παλλεύκου φυσιάτρου!
  • Ως προς το χορευτικό και ωδικό σκέλος, η ταινία έγερνε δραματικώς …μονόπαντα προς την πλευρά του Επιτίμου, όπερ αρχικώς και επιπολαίως απεδόθη στην φιλική σχέση της σκηνοθέτιδος με την ηγερία του καπετάνιου. Η αλήθεια είναι ότι ο Ε.Κ. επωμίζεται το μεγαλύτερο βάρος και των δύο σκελών της πανηγύρεως στην συγκεκριμένη παρέα όπου οι μεν δυνάμενοι να τραγουδήσουν προφασίζονται λαρυγγίτιδα, οι δε να χορεύσουν επικαλούνται σπονδυλοαρθρίτιδα! Για να μην αναφέρουμε εκείνους που αιτιολογούνται με …κατσαρολίτιδα. Εν τούτοις θεωρούμε ότι θα έπρεπε να προσεχθούν ιδιαίτερα τα δύο αηδόνια μας: το ξενιτεμένο της Κλεισούρας και το …ενδημικό του Αγίου Λαζάρου! Τελικά η παρέα βασίζεται στη σταθερότητα των Κωνσταντίνων (Constant!). Τυχαίο;
  • Στην ταινία εδόθη υπερβολική έμφαση στην αποτύπωση της διαδικασίας της ρίψης της χαρtούρας, γεγονός που οδήγησε κάποιους, φίλα προσκείμενους προς την κυβέρνηση, να υπαονιχθούν ότι σε ενδεχόμενη κυκλοφορία της στο ευρύτερο κοινό θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και σαν φορολογικό τεκμήριο. Παρασκηνιακώς όμως έγινε γνωστό, ότι η Επιτροπή Προστασίας του Εθνικού Νομίσματος των Η.Π.Α. είχε προ καιρού εκφράσει την ανησυχία της για τον τρόπο χρήσης του δολαρίου «σε μια κουτσουλιά γης όπου φυτρώνουν σπασμένες κολώνες και όπου οι ιθαγενείς τρώνε ψητά εντόσθια αθώων προβάτων τα οποία αφού εκτελεσθούν καταλήγουν στην πυρά υφιστάμενα παραλλήλως το μαρτύριο της σούβλας»! Μάλιστα κάθε Πεντηκοστή η Standards and Poor’s έδινε στην δημοσιότητα το διάγραμμα των διεθνών ισοτιμιών που έδειχνε μια σαφή υποχώρηση του αμερικανικού νομίσματος, η οποίασυνδέθηκε άμεσα με τον Άϊ-Συμιό. Μέσα στα πλάνα της Τρόϊκας είναι η έκδοση …γυφτομόλογου σε αντικατάσταση του δολαρίου ως αϊσυμιώτικης χαρτούρας. Οψόμεθα!

Ο ΜΕΣΙ Τ’ ΑΪ-ΣΥΜΙΟΥ

Στις μεγάλες εκπλήξεις του φετινού Άϊ-Συμιού ήταν και η μετεγγραφή του φαρμακοτρίφτη Μπάμπη από την παρέα του καπετάν Ασημάκη στην παρέα του καπετάν Θωμά. Ανάλογο γεγονός στο ποδόσφαιρο θα ήταν η μετακίνηση του Μέσι από τη Μπαρτσαλόνα στη Ρεάλ! Ο καπετάν Ασημάκης σκέφτηκε προς στιγμήν να προσφύγει στην FIFA (Federal International Fair Association), αλλά όταν ο Θωμάς τον απείλησε ότι θα του ξαναστείλει πίσω τον … Νάκη – Πλούμα, το ξανασκέφθηκε ψύχραιμα και έκατσε στ’ αβγά του.

Εκ των πραγμάτων φαίνεται πως ο …Μέσι δεν κατάφερε να αντέξει άλλο χωρίς την παρέα του εξαδέλφου μου και έτσι μετά τα προπέρσινο σχίσμα της παρέας του Σακεριανού και αφού παρέμεινε επί ένα χρόνο ελεύθυρος, έκανε το μεγάλο άλμα στην αϊσυμιώτικη καριέρα του. Όπως κατάφερα να διαπιστώσω ιδίοις …όμμασι (όσο περίεργα ακούγεται κάτι τέτοιο), ο Μέσι έδειχνε άκρως ευτυχής από την εξέλιξη αυτή και το εξέφρασε με τηνέντονη χορευτική του διάθεση. Μάλιστα, η αψβουργιανή πριγκίπισσα Σίσυ, που ήταν επίσημη προσκεκλημένη του Πλούμα και παρακολουθούσε τα δρώμενα από το θεωρείο του οίκου Δελαπόρτα, σχολιάζουσα την χορευτική δεινότητα του Μέσι είπε: «Έχει την δεξιοτεχνία του Νουρέγιεφ και την χάρη του …Τρύφωνα».

Το μόνο θέμα που απομένει πλέον να διευθετηθεί είναι η εύρεση του τρόπου παράδοσης του φαρμακείου από τον εμπειροτέχνη φαρμακοποιό Φελλίνι στον επαγγελματία Μέσι. Ο Φελλίνι, ως αδερφός του Θωμά, αλλά και ένεκα του προτέρου έντιμου φαρμακευτικού βίου, θα μπορούσε να κρατήσει υπό τον έλεγχό του τις …κεφαλαλγίες (εκτός εκείνων του …Θωμά).

ΥΨΗΛΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ

Στο θεωρείο του οίκου Δελαπόρτα, πλην των οικοδεσποτών Κωνσταντίνου και Έλλης, παρακάθονταν η πριγκίπισα Σίση μετά του βαρόνου Φανού, μεγαλοεκδότου και παραποιητού. Στο ακριβώς παράπλευρο θεωρείο κάθονταν ο απόμαχος οπλαρχηγός του Άϊ-Λια Νίκος μετά της εξοχωτάτης συζύγου του Στέλλας και του επιτίμου δημότου Ι.Π.Μεσολογγίου Νικολάου, του οίκου των Θεάκων. Μετ’ ου πολύ τα δύο θεωρεία συνεπτύχθησαν, αφού πρώτα εδόθησαν οι εγγυήσεις ότι ο συγχρωτισμός ποιητών και παρα-ποιητών δεν θα παραποιήσει το καλλιτεχνικό status των πρώτων, ενώ οι δεύτεροι αναλαμβάνουν την υποχρέωση να τιθασεύσουν τις …ρίμες τους.

Ο επίτιμος φάνηκε να απολαμβάνει την μουσική, ιδιαίτερα όταν ο ζουρνάς κόλλησε επίμονα στο …«καλό» του αυτί, ύστερα από την θεία γαλαντομία του να «πετάξει» ολόκληρο εικοσάευρο στην ζυγιά. Πάντως, ως παλιός κιθαρίστας, εξέφρασε την πικρία του για το γεγονός ότι ποτέ και κανένας δεν του έδωσε ούτε μία δραχμή. Ο Φανός, συγκινηθείς σφόδρα, του ενεχείρισε αύθις ένα μονοδόλαρο για να του κάνει …σεφτέ και του ευχήθηκε «…και σ’ ανώτερα». Με τα βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα οικονομικά στριμώγματα που υφίστανται οι τσέπες μας, οι μουσικές ή άλλες δεξιότητες ενδεχομένως να μας φανούν χρήσιμες πολύ σύντομα. Κρίμα που δεν έμαθα …ακορντεόν.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ και στο αντάμωμα του «Τειρεσία» που έγινε στα περιθώρια του πανηγυριού. Μετά από πολύ καιρό ξανα-ιδώθηκαν (τρόπος του λέγειν) Φανός και Καλαβρούζος. Κατάφεραν μεν να αλληλοασπασθύν, αλλά παρά τις επενειλημμένες και φιλότιμες προσπάθειές τους δεν κατάφεραν να …τσουγκρίσουν τα ποτήρια τους. Άλλωστε, είναι γνωστό το «Τειρεσιακό Θεώρημα» σύμφωνα με το οποίο «τα ποτήρια των τειρεσιακών συμποτών συγκρούονται στο …άπειρο».

ΜΟΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Μπορεί να μην έχω τραγουδήσει μαζί με τον Καζαντζίδη ή τον Μπιθικώτση, αλλά ως έχων συγγένεια με τον Κύπρο και τον Κούνελο, δικαιούμαι να έχω μια άποψη για τα μουσικά δρώμενα του Άϊ-Συμιού. Για να μην αναφέρω ότι έκανα σιγόντο στον …Προεστό και, το σπουδαιότερο, πέρασα τέσσερα βράδια σε …μπαρ της Νέας Ορλεάνης! Με το βάρος τόσων περγαμηνών στον «χώρο» τολμώ να είπω ότι μουσικώς η πανήγυρις διολισθαίνει προς ατραπούς άνευ επιστροφής. Ξεκινώντας από τα νταούλια, θα επισημάνω ότι δεν απέχουμε πολύ σπό το να είμαστε για τα νταούλια! Ενδεχομένως οι συμπαθείς αθίγγανοι να καταπονούνται λιγότερο με τά νέα …τυμπανοντάουλα, αλλά τα τύμπανα των ώτων μας κινδυνεύουν να καταστούν υπερφιάλως …υπερήφανα. Τα νταούλια υπερφαλάγγισαν σε οξύτητα τους οξύαυλους ! Το επόμενο βήμα θα είναι η αντικατάσταση των τελευταίων με …φλάουτα και της μπαντονάδας με το summertime! Καλά να πάμε…

Δεν ξέρω εάν έχει γίνει γνωστό, αλλά έχει διαρρεύσει η πληροφορία ότι το μακρο-βραχυπρόθεσμο μνημόνιο επιβάλλει, από το 2012 και μετά, τη συγχώνευση των παρεών του Άϊ-Συμιού. Σύμφωνα με τον εφαρμοστικό νόμο, που θα έρθει οσονούπω στη Βουλή, για να θεωρείται μια ομάδα πανηγυριστών «παρέα», θα πρέπει να αποτελείται τουλάχιστον από σαράντα (40) άτομα! Για λόγους εξοικονόμησης πόρων θα υπάρχει μία ζυγιά ανά …δύο παρέες! Όταν η μία παρέα θα τρώει, η άλλη θα χορεύει! Οι καλλίφωνοι πανηγυριστές, αλλά και τα …φιλότιμα αηδόνια, θα πληρώνουν μισό ρεφενέ, ενώ οι λουφάζοντες διπλό!. Οι γκουρμέρηδες θα επιτάσσονται για όλες τις παρέες και θα ανταμείβονται για τις υπηρεσίες τους με δωρεάν …Αγιαγάθη!

Ως κριτήριο για τη συγχώνευση δύο παρεών, πλην της γεωγραφικής γειτνίασης,  θα ληφθεί σοβαρά υπόψη και ο αριθμός των ατόμων μιας παρέας που είχαν χρηματίσει συμπανηγυριστές σε μιαν άλλη. Συμφωνα με αυτά τα δεδομένα θεωρείται σίγουρη η σύμπτυξη των καπετανάτων Θωμά και Ασημάκη! Έτσι θα επέλθει διάχυση καλλιφωνίας, ιατρικής και …δικηγορίας, ενώ ο Γκαβόγιαννος θα ξαναβρει τα αποσκιρτήσαντα από τον Ασημάκη συντρόφια του! Χάριν ισσοροπίας καπετάνιος θα χρισθεί ο (τέως Επίτιμος) Κωσταντάρας, ενώ οι παλιοί καπεταναίοι θα μπουν σε πανηγυρική …εφεδρεία λαμβάνοντας τον τίτλο του αντικαπετάνιου!

Κλείνοντας με κάτι πιο ευχάριστο – με μουσική – σημειώνουμε ότι μετά την εμφάνιση του βακτηρίου iColi στα γερμανικά λαχανικά, καταργούνται από το πανηγύρι όλα τα οπωροκηπευτικής κατευθύνσεως …δημοτικά τραγούδια (αγκινάρα με τ’ αγκάθια, λεμονάκι μυρωδάτο, ματζουράνα κ.λπ.). Ο Μπάρλας μάλλον θα πρέπει να αλλάξει ειδικότητα και να ασκηθεί στα …ζωοτεχνικά άσματα («παπάκι πάει στην ποταμιά», «πάπια-χήνα μου», «στα Σάλωνα σφάζουν αρνιά» κ.α.). Εάν δυσκολεύεται, μπορεί να κάνει προπόνηση στο νέο ύμνο της σοσιαλιστικής …ημεδαπούς[i]: «των ληστών τα φουσάτα περάσαν».

Τέλος. ηγνωστή μας βλάχα, η έμορφη, (με τα 1.000 πρόβατα και τα 500 γίδια) θα μετακομίσει στο Παρίσι και θα αναλάβει καμαριέρα στο ξενοδοχείο όπου παντρεύτηκε ο φτωχούλης του σοσιαλισμού και σημερινός κατατρεγμένος Άκης και όπου εφεξής θα διαμένει ο γνωστός μας Ντομινίκ! Συνειρμικά ήρθε σρο νου μου η γειτόνισσά μου η Ντόμινα, Θεός σ’χωρέσ’ την. Τελικά, όλα ένα ντόμινο είναι!


[i]  Των ληστών συνδικάτα περάσαν,
σαν τον λίβα που καίει τα σπαρτά,
με λαμόγια τον κόσμο χαλάσαν,
και τους δένει παλιά ομερτά.
.

Μα οι σπιούνοι ποτέ δεν σκορπάνε
δε νογάν από ντόμπρα λαλιά,
τη βολή τους μονάχα κοιτάνε,
κι ας πηδούν όσους βρίσκουν μπροστά. μπροστά.

.

Η κουτάλα ποτέ δεν πεθαίνει,
δεν την σκιάζει νηστεία καμμιά,
μόνο λίγο καιρό ξαποσταίνει
και ξανά προς τη μάσα τραβά. (δις)
.
Νέες μίζες οι φαύλοι να πάρουν,
σαν και πριν να μασήσουν σκαιώς
κι οι καινούργιες φαγάνες με θράσος

να πουλήσουν σκοτάδι για φως..
.

Η πατρίδα στον ήλιο προβάλλει,
τι να κάνει η πτωχή, προσπαθεί,
μια πατρίδα που όλοι τη φτύνουν,
και ομπρέλα κρατά μη βραχεί!
.
Η Ελλάδα ποτέ δεν πε
θαίνει κλπ

Advertisements

~ από MAKIS στο Ιουλίου 8, 2011.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s